تبلیغات
وبلاگ پـرواز - مصاحبه برنامه اقتصاد 1 با کاپیتان نخجوانی 1389/8/29
پنجشنبه 11 آذر 1389

مصاحبه برنامه اقتصاد 1 با کاپیتان نخجوانی 1389/8/29

   نوشته شده توسط: فرهاد افضلی    نوع مطلب :گزارش ،اخبار ،



مشروح سخنان رییس سازمان هواپیمایی کشوری

مجری:درخدمت آقای رضا نخجوانی هستیم رییس سازمان هواپیمایی کشوری. در گزارش ابتدایی وعده های شما را شنیدیم و می خواهم درباره عملی شدن آنها توضیح دهید. ابتدا از ایمنی شروع کنیم؟

من هم خدمت شما و بینندگان عزیز سلام عرض می کنم موضوع ایمنی برمی گردد به مجموعه قواعد و مقرراتی که در سلامت پرواز به صورت مستقیم و غیر مستقیم موثر است.
مجری: مسائل داخل هواپیما هم شامل آن می شود؟
مهمان: اگر منظورتان از مسائل داخل هواپیما پذیرایی از مسافرین است خیر اما مجموعه نکاتی که مهمانداران در ابتدای پرواز راهنمایی می کنند و درباره خروج اضطراری و یا ماسک های هوا می باشد شامل مقوله ایمنی می شود.
ایمین یک طیف است ما باید از نقطه قرمز به سوی نقطه سفید حرکت کنیم که رسیدن به نقطه مطلوب است. مهمترین وظیفه سازمان کنترل و نظارت بر اجرای قوانینی است که سازمان بین المللی هوایی کشوری که به طور یک شکل و یکپارچه ارائه کرده است . این مقررات در 18 قسمت ارائه شده است که کشورها باید در داخل آن را تدوین کنند که خوشبختانه در یک سال گذشته بیش از 200 فقره آیین نامه در همین رابطه تدوین و ابلاغ شده است و در سایت سازمان هم قرار دارد و به وسیله این مقررات برنامه بازرسی های منظم و غیر منظم انجام داده ایم و هم اکنون از متوسط جهانی هم پیش هستیم و در منطقه هم در بالاترین رتبه قرار داریم.
مجری: پس خودتان راضی هستید آیا در بین مردم هم نظر سنجی شده است که این رضایت در چه سطحی می باشد؟
مهمان : البته در حوزه که مربوط به سرویس های درون پرواز هست نظر مردم بسیار مهم است اما در حوزه ایمنی ما فکر می کنیم که مردم موضوع را به خود ما به عنوان متخصصین واگذار کرده اند.
مجری: بگذارید درباره تاخیرها هم صحبت کنیم شما گفته بودید که تاخیرات را به حداقل خواهید رساند الان وضعیت چگونه است؟
مهمان: بله همین طور است آمار همراه من نیست ظرف دو روز آینده اطلاع رسانی خواهیم کرد میزان تاخیرات نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش داشته است فکر کنم متوسط تاخیرات از 26 دقیقه به 20 دقیقه کاهش پیدا کرده است این میانگین است یعنی برخی پرواز ها ممکن است بالای26 دقیقه تاخیر داشته و برخی اصلا تاخیر نداشته است.
مجری: گزارش تهیه شده از استان مرکزی را دیدیم . من اینجا امار دارم که از 54 فرودگاه کشور 34 فرودگاه غیرفعال است. خوب چه برنامه هایی برای فعال سازی دارید؟
مهمان: فرودگاه امثال فرودگاه اراک وجود دارد. برای پرواز یکسری امکانانی در فرودگاه نیاز است و شرکت هایی که به یک منطقه پرواز می کنند وظیفه تامین این امکانات زمینی را هم دارند. منتها علت اصلی که ما با آن مواجهیم شرکت های هوایی کمبود مسافر و تقاضا را عنوان می کنند. شما می دانید که در تمام دنیا حاشیه سود بسیار پایین حدود 5 درصد است و اگر کمتر از 80 درصد صندلی ها اشغال شود این سود به صفر نزدیک شده و گاهی فقط زیان می دهد. به طور مثال پرواز یکی از شهرهایی که مرکز استان است ما یک شرکت را موظف کردیم که در دوماه پرواز ها را برقرار کند این شرکت به علت نبودن مسافر در هر پرواز حدود 8 میلیون تومان زیان دید.
مجری: آقای نخجوانی ، آیا نباید فکر اینها قبل از ساخت فرودگاه می شد پس معلوم است که مدیریت ما نقص داشته است ؟
مهمان: قاعدتا برای ساخت هر فرودگاهی باید مطالعات اولیه انجام شود که این مطالعات توسط شرکت فرودگاه های کشور و پیمانکاران انجام می شود آنها نیز با توجه به زیربناهای اقتصادی و صنعتی منطقه میزان دسترسی به پایتخت و یا لابی های سیاسی به این جمع بندی می رسند که ساخت فرودگاه اقتصادی هست یا خیر و برای ما می فرستند. ما هم مطالعاتی انجام می دهیم و با توجه به مسائل امنیتی و نظامی منطقه تصمیم گیری می شود بعد با همین مطالعات تامین اعتبار می شود
مجری: شاید یک علت عدم استقبال این است که فرودگاه در جایی ساخته می شود که مردم به علت سطح درامدی شان نمی توانند از این خدمات استفاده کنند باید قیمت در این مناطق کمتر از سایر مکان ها باشد. خوب سوالات دیگری هم دارم. الان سهم هواپیمایی در حمل و نقل ما چقدر است؟
مهمان: حدود 3 درصد است تقاضا هم تقریبا همیت قدر است.
مجری: آیا این در سطح استانداردهای بین المللی است؟
مهمان: استانداردهای بین المللی در این خصوص وجود ندارد.
میزان سهم هوایی در حمل و نقل کشورها با میزان توسعه یافتگی و مناطق مورد استفاده در صنعت سنجیده می شود چنانچه فعالیت های بازرگانی و اقتصادی رشد کند صنعت هوایی هم رشد می کند
مجری: یک مقدار هم بحث را روی قیمت ها ببریم چون خیلی از این مباحث به قیمت ها بستگی دارد؟ انتظار وجود دارد یک برنامه باشد که قشر بیشتری از مردم از هواپیما استفاده کنند و نه فقط دهک های بالای جامعه و سیاست برای تعدیل منطقی قیمت ها انجام شود. همیشه فشار سازمان هواپیمایی برای افزایش قیمت ها بوده است حتی چندماه قبل 30 درصد افزایش داشتید با وجود اینکه گفته شده بود تا اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها هیچ افزایشی صورت نخواهد گرفت. علت چه بود ؟
مهمان: افزایش قیمت بلیط هواپیما برای جبران قیمت تمام شده و نرخ مصوب بود یعنی ما مواجه بودیم با یک رکودی که به صورت تدریجی باعث ورشکستگی شرکت های هواپیمایی می شد و به منظور جلوکیری از ورشکستگی و همچنین و ضعیت اقتصادی که در دنیا به وجود امد و سختی تامین لوازم مورد نیاز در صنعت هوانوردی که قیمت هایش هم بالا رفته بود ایجاب می کرد که ما نسبت به این افزایش قیمت اقدام کنیم که حیات آنها را تامین کنیم بنابراین این افزایش ربطی به هدفمند کردن یارانه ها و آزاد سازی حامل های انرژی نداشت.
مجری: آخر قرار بود هیچ افزایش قیمتی بدون هماهنگی با سازمان هدمند کردن یارانه ها صورت نگیرد ایا شما هماهنگ کرده بودید. یادم هست یک واکنشی هم ایجاد کرده بود؟
قطعا ما به عنوان یک سازمان دولتی هم باید به قوانین مصوب سازمان هواپیمایی عمل کنیم و دوما با مقامات مافوق خودمان درباره این افزایش صحبت کردیم و عنوان شد این تصمیم گیری برای افزایش قیمت سوخت است و استدلال ما چیز دیگری بود که مورد قبول قرار گرفت.
مجری: پس اگر هدمندکردن یارانه ها صورت گیرد شما دیگر افزایش قیمت نخواهید داشت؟
مهمان: چنانچه فرض بر این باشد که حامل های انرژی برای ما افزایش قیمت نداشته باشد بله افزایش دیگری نخواهیم داشت اما با افزایش قیمت سوخت خوب طبیعتا مسئولین امر باید تصمیمی بگیرند که این تفاوت قیمت چگونه جبران شود.
مجری: آیا این افزایش قیمت ها در افزایش کیفیت و خدمات و کاهش تاخیرات پرواز موثر خواهد بود؟
مهمان : در افزایش ایمنی قطعا موثر خواهد بود بخاطر اینکه وقتی شرکت های هواپیمایی بتوانند مشکلات مالی خود را حل کنند برای افزایش ایمنی در سطوح بالا تصمیمی گیری خواهند کرد و نه در سطوح پایین در خصوص تاخیرات هم موثر است اگر این توان مالی پیدا شود یعنی هنوز این افزایش قیمت باید یک بازه زمانی را طی کند تا ثمراتش دیده شود . ما در گام اول عذر این شرکت ها که مشکلات مالی بود مرتفع کردیم و در گام دوم با تدوین دستور عملی که ظرف همین هفته ابلاغ خواهد شد انتظار خود را در ارتقا کیفیت و خدمات بیان خواهیم داشت محور کیفیت هم شامل ارائه سرویس های منظم، مدیریت تاخیرها و در صورت بروز اطلاع رسانی بهنگام، تکریم مسافرین و وجود هواپیمای بک آپ تا در صورت ابطال یک پرواز بتواند مشکل جبران شود.
مجری: با این وجود ما می بینیم هنوز تاخیرهای چندساعته وجود دارد اطلاع رسانی هم برای تاخیرات نمی شود و وقتی مردم به فرودگاه می ایند تازه می فهمند که پرواز دچار مشکل است در صورتی که این حق مسافر است که تاخیر را بداند و زودتر به فرودگاه نیایند و البته در کشورما بحث دادن خسارت به طور کلی گم شده است و اصلا به آن اهمیتی نمی دهند؟
مهمان: البته ما در کشورهای دیگر هم خیلی پرواز کرده ایم. در پرواز های داخلی کشورهای دیگر همچین موضوعی وجود ندارد که خسارت بدهند و در پروازهای بین المللی هم خیلی وقت ها با یک عذرخواهی تمام کرده اند البته ما این وضعیت را قبول نداریم این حق مردم است که در ساعت مشخص سرویس مشخص دریافت کنند. ما بر اساس معیارهایی که عرض کردم اقدام می کنیم و برنامه مان هم این است که به صورت ماهانه در خصوص کیفیت شرکت ها و رتبه آنها اطلاع رسانی کنیم تا مردم بتوانند با توجه به رتبه شرکت ها، شرکت مناسب خودشان را برای سفر انتخاب کنند.
مجری: آیا نخجوانی کی ان شا الله شما را دعوت کنیم که بیایید و بگویید برخورد شده است نه اینکه می خواهیم برخورد بکنیم؟
مهمان: ما اگر برخورد نمی کردیم که میانگین تاخیرات از 26 دقیقه به 20 دقیقه نمیرسید البته خود ما هم این را کم می دانیم و باید بیشتر شود شما اگر با شرکت های هواپیمایی صحبت کنید می بینید که الان در اخذ مجوز برای پرواز در مسیرهای جذاب بسیار سختگیر هستیم .
مهمان: تقاضای پرواز در خرم آباد بر خلاف برخی شهرها زیاد است اما در آنجا ما مواجه هستیم با کمبود هواپیمایی که مناسب این فرودگاه باشد. در برنامه اتی ما خرید چند هواپیما قرار دارد که با ورود آن به کشور در فرودگاه های غرب کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مجری: من داشتم فکر می کردم که شما گفتید ما میانگین تاخیرات را از 26 دقیقه به 20 دقیقه کاهش داده ایم اما مردم تاخیرات بالای 5 ساعت ذکر می کنند. این چگونه قابل توجیه است؟
مهمان: شما که آمار کل ساعت های پرواز کشور را که اعلام نکرده اید کافی است تعداد کل را تقسیم کنید بر تاخیرها تا میانگین بدست اید. روزانه حدود 400 پرواز در حال انجام است یک تعداد قلیلی با تاخیر روبرو می شوند اکثریت را هم باید ذکر است.



مجری
: یک سری تاخیراتی هم در پرواز های خارجی داریم مثلا همین سفرحجاج به عربستان . خوب شرکت های عربستان هم یکسری تعهدات دارند که باید به مردم بدهند چطور ما نمی رویم خسارت را بگیریم؟

مهمان: مطلع هستید که ظرف یک دو سال گذشته سازمان حج و زیارت این شرایط را در قراردادهای خود با شرکت های خارجی ذکر کرده است. هما به قرارداد عمل کرده و خسارت را هم داده است سازمان حج و زیارت اعلام کرد که پیگیر است تا خسارت را از طرف عربستانی هم بگیرد و می دانید که قرارداد امسال با شرکت های عربی کمی سختگیرانه تر بود که آن هم بخاطر رفاه و امنیت بیشتر مردم بود و نتیجه این تلاش ها این بود که عملیات رفت حجاج به نسبت سال قبل شرایط بسیار ایده آل تری داشت. برگشت نیز از امروز شروع شده است امیدوارم که برگشت هم مثل رفت باشد تا ما رو سفید باشیم.
مجری: شما در مصاحبه تان اردیبهشت ماه در دهمین اجلاس ایکائو گفتید کیفیت تعامل شرکت ها هواپیمایی با مردم خارج از چهارچوب های تدوین شده است. چقدر در جهت اصلاح تلاش کردید؟
مهمان: ما یک بروشور را که بیان کننده حقوق مسافر است در تعداد بسیار زیاد بین مسافرین توزیع کردیم و جلسات با روابط عمومی ها داشتیم و تلاش کردیم شرکت ها را متوجه حقوق مسافرین بکنیم تا از این رهگدر شاهد رعایت حقوق مسافرین باشیم. هم اکنون اگر تاخیری ایجاد شود ما سریعا با روابط عمومی آن شرکت تماس می گیریم و از آنها می خواهیم تا نسبت به اطلاع رسانی اقدام کنند و مواردی هم نسبت به اطلاع رسانی در صدا وسیما اقدام شد . اگر تاخیر زیاد شد باید با یک وعده غذایی از مسافرین پذیرایی شود.
مجری: من باید بگویم وضعیت تغذیه که بشدت افت کرده است مردم به شدت ناراضی هستند.آیا نظارت نمی شود هم از لحاظ کیفیت و هم اینکه غذایی باشد که اشتهای مردم را تحریک کند که بخورند؟
مهمان: به لحاظ کیفیت اینها باید از یکسری قوانین رعایت کنند که وزارت بهداشت هم نظارت دارد. از نظر نوع مواد غذایی و مقدار آن خوب شرکت ها می خواهند حداقل هزینه را انجام بدهند ولی فرهنگ و عرف جامعه ما می طلبد هم وضعیت بهتر شود و در هر قسمت از کشور با توجه به فرهنگ آن غذای خاص داده شود.
مجری: خوب شما در اینجا برنامه ای اعلان نکردید که نظارت بکنید؟
مهمان: در این خصوص محور برنامه های ما که در قانون آمده به هیچ عنوان به مسئله کیفیت غذا اشاره نکرده است مردم آنچه انتظار دارند این است که سازمان هواپیمایی نقشش را در ایمنی هرچه بیشتر پرواز ها اعمال کند این مهمترین ماموریت ما است. در خصوص غذا، با توجه به این قیمت بلیط ها و اینکه ما خواسته باشیم قیمت ها را کاهش هم بدهیم و شرکت های کم هزینه را پیشنهاد بدهیم این به جایی خواهد رسید که پذیرایی را حذف کنند.
مجری: پس این افزایش قیمت که انجام شد در کجا خودش را نشان داد؟
مهمان: ما فکر می کنیم این افزایش 30 درصدی فقط باعث شد شرکت ها از ورشکستگی نجات پیدا کنند آنها آنقدر پولدار نشده اند که خدمات زیادی به مسافرین ارائه دهند.
مجری: یک موضوع مهم دیکر که به کاهش هزینه ها هم کمک می کند استفاده از خلبان و کمک خلبان ایرانی است. چرا با وجود این همه فارغ التحصیل ما هنوز خلبان های خارجی داریم. این موضوع در جوابگوی خلبان ها در مواقع اشتباه هم موثر است همین چند وقت قبل که خلبان روسی اشتباه کرد هیچ توضیحی هم ندادوباید در کشور خودش بررسی می شد؟
مهمان: آن خلبان که از کشور اخراج شد و دیگر اجازه ورود هم ندارد. در رابطه با نیرو گیری داخلی ما به شرکت ها ابلاغ کرده ایم که ظرف شش ماه باید کلیه کمک خلبان ها از پرسنل ایرانی باشند و ظرف یک و نیم سال وقت دارند تا خلبان اصلی را تعویض کنند و از نیروهای ایرانی استفاده کنند.
مجری: این موضوع بلیطهای چارتری هم معزلی شده خیلی از مردم می روند بلیط عادی بخرند می بینند نیست اما همانجا بلیط چارتری با قیمت گران تر هم هست؟
مهمان: برخی شرکت ها اصولا چارتربیس هستند و نمی توانند بلیط شناور ارائه دهند. دو یا سه شرکت فعلی اینگونه اند. شرکت های عادی هم می توانند حداکثر سی درصد فروش چارتری داشته باشند.
مجری: این افزایش قیمت هم مبنایی ندارد گاهی شده در یک مسیر 5 هزار بیشتر گرفته اند و گاهی هم 20 هزار تومان چرا؟ نظارتی نیست؟
مهمان: یک شرکت هواپیمایی می تواند پرواز را به صورت دربستی به یک دفتر خدمات مسافرتی بفروشد که معمولا قرارداد ها یا ششماه است یا یکساله و مسئولیت تکمیل ظرفیت را کاملا به عهده بگیرد و در قبال افزایش هزینه که دریافت می کند تعهد می کند که از قرار داد خودشان در مورد نرخ قیمت تجاوز نکنند و تنها به خاطر ارائه سرویس های بیشتر مانند هتل و.. می توانند افزایش قیمت داشته باشند و در غیر این صورت کار انها غیر قانونی هست و در نوروز سال گذشته ما 25 مورد تخلف داشتیم که برخورد شد و اطلاع رسانی هم کردیم.

خبرنگار جوان
:
- خلبانی شما چطور است؟ زیاد خوب نیست چون کم پرواز می کنم
- در ماه چند ساعت پرواز دارید؟ حدود 20 ساعت به خاطر مشغله اداری سازمان
- اولین چیزی که با ورود به هواپیما از ذهنتان می گذرد چیست؟ اینکه آیا کتاب پرواز توسط نیروهای فنی چک شده است یا نه
- تا کنون چند ساعت پرواز داشته اید؟ بیش از 2 هزار و اندی
- طولانی ترین پروازتان چند ساعت بوده است؟ 8 ساعت در یک روز
- اگر به عنوان یک خلبان خواسته باشید از میان هواپیماهای توپولوف، ایرباس و بویینگ انتخاب کنید کدام را برمی گزینید؟ ایرباس چون سیستم هایش را بیشتر می پسندم
- آیا خلبان خانم هم داریم؟ در شرکت های هواپیمایی حدود 4 نفر خانم داریم که کمک خلبانند
- بدترین حادثه هواپیمایی از نظر شما چه بوده است؟ سقوط توپولف 154 ایرکاسپین
- ایرلاینی داریم که الان با یک هواپیما کار کند؟ بله داریم. به نظر ما اخرین علائم حیاتی اش هست و بر شکست خواهد شد.
- اگر افزایش قیمت بلیط نداشتیم آیا خیلی از ایرلاین ها بر شکست می شدند؟ یا برشکست می شدند یا از شرایط ایمنی عدول می کردند.
- خلبانی را بیشتر دوست دارید یا ریاست بر سازمان را؟ قطعا خلبانی و پرواز را
- اگر خواسته باشید با خانواده بروید مسافرت با چه شیوه ای می روید؟ خودم شخصا ریلی را می پسندم چون از مسیر هم لذت می بریم.

مجری: این تغییرنام خلیج فارس که در مانیتور جلوی مسافرین انجام شده بود بالاخره چی شد؟ چه برخوردی صورت گرفت؟
مهمان: فکر کنم یک سوء تفاهم بود چون اصلا اینگونه اتفاقی نیافته بود!
مجری :امروز مصاحبه کردید و درباره نوساری ناوگان هم گفتید چه برنامه هایی در این زمینه دارید؟
مهمان: منظور ما از نوسازی کاهش متوسط عمر ناوگان است یعنی هواپیماهایی که 25 یا 30 سال دارد از رده خارج کنیم و هواپیماهایی با سن کمتر مثلا 15 یا کمتر وارد کنیم. توپولف 154 ام اجاره ای کاملا برداشته شد و ملکی ان هم تا بهمن ماه از رده خارج می شود. قرار است چند فروند هواپیمای بویینگ ام دی توسط شرکت ایرتور ایران جایگزیین شود.
مجری: هواپیمای 15 ساله خود یک هواپیمای دسته دوم نیست؟
مهمان: هواپیمای دسته اول را اگر ما خواسته باشیم در سیستم خودمان به کار بگیریم صرفه نظر از سختی ها و مشقاتی که در تهیه اش داریم من فکر می کنم قیمت بلیط باید سه برابر تا چهاربرابر اکنون شود آن موقع شما اعتراض خواهید کرد.
مجری: کمیته هوانوری اروپا از ایران تقدیر کرده اند و این درشرایط فعلی که ما تحریم هم هستیم خیلی نشانه خوبی است. یک مقداری هم درباره این موفقیت توضیح دهید؟
مهمان: ظرف شش ماه گذشته دو تا بازرسی مهم از سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفته است. اولی کمیسیون ایمنی اروپا بود که براساس یک برنامه که در اتحادیه اروپا وجود دارد شرکت های هوایی که به اروپا سفر می کنند مورد بازرسی موردی قرار می دهد. انها پرونده ای برای ما باز کردند و هیئتی به ایران اعزام کرد نتیجه خیلی مطلوب بود و طی آن اعلام کردند سازمان هواپیمایی در مسیر اجرای سیستم های مدرن ایمنی گام بر می دارد.
و هچنین بزرگترین بازرسی حمل و نقل غیر نظامی که براساس مصوبه مجمع عمومی سال 2004 ایکائو در سطح 165 کشور انجام شده است و بالغ بر بیش از 4 هزار سوال را در کار خود قرار دادند و در آبان ماه به مدت ده روز در ایران بودند و نتیجه این ارزیابی این بود که سازمان هواپیمایی ایران در مقایسه با کشورهایی که از لحاظ وسعت، جمعیت، تعداد فرودگاه و تعداد پرواز قابل مقایسه هستند وضعیت ما بسیار مطلوبتر ارزیابی شد و به عبارتی نمره ما از متوسط نمره جهانی بیشتر است . من در همینجا از فرصت استفاده می کنم و این موفقیت را به مقام معظم رهبری ریاست محترم جمهور و وزیر محترم راه و ترابری و مردم عزیز و همچنین همه همکاران خودم تبریک می گویم.
مجری: ما هم از شما تشکر می کنیم

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.