تبلیغات
وبلاگ پـرواز - كاپیتان ناصر عابدینی
جمعه 16 مهر 1389

كاپیتان ناصر عابدینی

   نوشته شده توسط: فرهاد افضلی    نوع مطلب :خاطرات خلبانان ،



كاپیتان عابدینی یكی از با تجربه ترین خلبانان هما هستند كه در حال حاضر از اساتید ارباس A320 هستند ، این مصاحبه در سال 1380 با ایشان به مناسبت برگزیده شدنشان به عنوان كارشناس برگزیده ملی در جشنواره "شهید رجائی" انجام شده و از آنجا كه كمی طولانی بود و وقت بنده هم كم ، این مصاحبه رو طی چند قسمت خدمت دوستان ارائه می كنم.

كاپیتان ناصر عابدینی عنوان كارشناس برگزیده ملی در محور صرفه جویی و كاهش هزینه ها و ضایعات را در جشنواره امسال به خود اختصاص داده است ، به این بهانه گفت و گویی با وی انجام داده ایم كه از نظرتان می گذرد :

- مطلع شدیم جنابعالی به عنوان كارشناس برگزیده ملی لوح تقدیری از رئیس جمهوری دریافت كردید، لطفاً در این مورد توضیح دهید.

-چهار سال پیش برای یك دوره آموزشی مربوط به هواپیمای ایرباس 600-300 به فرانسه اعزام شدم و پس از یكسال به مدیریت ناوگان ارباس 600-300 منصوب شدم. در این مدت مدیران ارباس ، ایران ایر رو به عنوان یكی از پنج شركت معتبر از نظر ایمنی پرواز شناختند و متقاعد شدند 9 دوره آموزشی رایگان برای ما برگزار كنند كه هركدام از این دوره ها بالغ بر 22هزار دلار هزینه داشت. همچنین در سال گذشته یك دوره آموزشی پیشرفته با استفاده از كامپیوتر برقرار كردیم كه طی آن 40 نفر از خلبانان و كمك خلبانان هما ضمن رعایت بهترین استانداردها موفق به گذراندن این دوره آموزشی شدند. شاید موارد فوق مرا مفتخر به دریافت این لوح تقدیر كرده است.

- لطفاً درباره نحوه ورودتان به هما مختصری بگوئید؟

- در سال 1353 پس از قبولی در امتحانات ورودی هواپیمائی ملی ایران هما به عنوان دانشجوی خلبانی وارد هما شدم، پس از گذراندن دوره زبان به یكی از معتبرترین و بهترین مراكز تعلیمات خلبانی آمریكا(Flight Safety Academy) اعزام شدم و در پایان مدارك خلبانی رو اخذ كردم.
پس از بازگشت برای گذراندن دوره كمك خلبانی بوئینگ 737 مجدداً به امریكا اعزام شدم . در سن 20 سالگی به عنوان كمك خلبان هواپیمای بوئینگ 737 در هما آغاز به كار كردم و به ترتیب با هواپیما های بوئینگ 707 و 747 به عنوان كمك خلبان پرواز كردم. سپس در سال 1360 موفق به در یافت گواهینامه ATPL در هما شدم و به عنوان كاپیتان بوئینگ 737 به كار ادامه دادم، پس از دو سال كاپیتان ارباس 300 و در سال 1374 كاپیتان ارباس 600-300 شدم. در حال حاضر نیز مدیر ناوگان و معلم خلبان ارباس 600-300 و 310 هستم.

- به نظر شما ویژگیهای یك خلبان موفق چیست؟


- پیش از هرنوع آموزش یك خلبان خوب باید اتكا به نفس داشته باشد و از قدرت تصمیم گیری درست و به موقع برخوردار باشد تا در لحظات بحرانی بتواند مانع از آن شود كه شرایط اضطراری محیط پرواز از جمله هوای نامناسب و مشكلات فنی بر فرآیند كاری او تاثیر بگذارد.
خلبان می بایست ضمن بهره مندی از دانش كافی در زمینه سیستم های هواپیما ، هواشناسی و اطلاعات پرواز در هوانوردی ، از توانایی مدیریت قوی و اصولی نیز برخوردار باشد ، این امر میسر نمی شود مگر با مطالعه به روز و پیوسته.

- چه عواملی در بهره وری بیشتر و استفاده بهینه از موقعیت ها تاثیر دارد؟

- به نظر من در هركاری اموزش صحیح ، پیشرفته و كامل موثرترین عامل در افزایش بهره وری است . در خلبانی و پرواز مثلی است كه می گویند :

می خواهی بدانی كه آموزش چقدر گران است؟
یك سانحه امتحان كن!

- كمی از مشكلات كارتان بگوئید؟

- از نظر فیزیكی اعضای بدن یك خلبان به علت تغییرات فشار مكرر در پرواز ، خستگی بیش از حدی را متحمل می شود.
همچنین به خاطر احتمال زیاد خطر در این شغل نسبت به مشاغل دیگر بر اعصاب و روان خلبان فشار زیادی وارد می شود كه در مقابل ، خلبانان از مسئولان در زمینه فراهم آوردن یك زندگی راحت برای خود و خانواده شان انتظار دارند. زیرا اگر فكر خلبان مشوش و نگران باشد سلامت پرواز نیز به خطر می افتد.

- آیا خانواده در پیشرفت شغلی یك خلبان تاثیر دارد؟

- زندگی خلبان دارای ویژگی خاصی است ، خلبان به علت پروازهای طولانی و ماموریتهای آموزشی ، قسمتی از زندگی خود را خارج از كشور و دور از خانواده می گذرانند كه بدون شك پیامدهایی به همراه دارد. همسر یك خلبان از یك سو در این مواقع باید با تمام مشكلات زندگی به تنهایی روبرو شود و بار زندگی و خانواده را به دوش بكشد و از سوی دیگر برنامه و محیط خانواده را طوری تنظیم نماید كه خلبان با خاطری آسوده استراحت كند. در این شرایط فداكاری های یك همسر مهربان بیشتر ملموس می شود.

- ماندگار ترین خاطره شما چیست؟

- به نظر من هر پرواز یك خاطره است ، همچنین یك تجربه گرانبها اما در عزیمت آقای خاتمی رئیس جمهوری محبوب به فرانسه و شهر پاریس ، من خلبان آن پرواز بودم، با وجود هوای بسیار بد و دید كم ، ما توانستیم بدون هیچ مشكلی در فرودگاه اورلی پاریس فرود آئیم. در صورتی كه گروهی از مقامات فرانسه كه در فرودگاه برای استقبال از رئیس جمهور حضور داشتند ، فكر نمی كردند كه ما بتوانیم در آن شرایط جوی به راحتی به زمین بنشینیم . پس از اقامت رئیس جمهور در پاریس به هنگام عزیمت به تهران ، آقای خاتمی مستقیماٌ به كابین خلبان تشریف فرما شدند و به من گفتند: قبل از هرچیز می خواهم به شما بگویم ، در موقع پیاده شدن از هواپیما مقامات فرانسوی به من گفتند به شما تبریك می گوئیم به خاطر اینكه بهترین خلبان های دنیا را دارید.

این جمله نه تنها برای من ، بلكه فكر می كنم برای جامعه خلبانان "هما" یك دنیا ارزش دارد.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.