تبلیغات
وبلاگ پـرواز - B-2 Spirit گرانترین پرنده تاریخ هوانوردی
دوشنبه 5 مهر 1389

B-2 Spirit گرانترین پرنده تاریخ هوانوردی

   نوشته شده توسط: فرهاد افضلی    نوع مطلب :مقالات ،

برنامه ساخت آن از1981 شروع شدنیروی هوایی آمریکا در1987 طرح را پذیرفت و قرار بر آن شد که 132 فروند از آن ساخته شود که بعد از فرو پاشی شوروی نیاز به این تعداد B2آن هم با قیمتی سرسام آور الزامی نداشت ، در نتیجه تصیم گرفته شد که 20فروند عملیاتی+1فروند آموزشی از این روح ساخته شود.
برای اولین بار این هواپیمای اسرار آمیز در22 نوامبر1988در آشیانه پالمدیل کالیفرنیا به نمایش عموم گذاشته شد.(من فیلمشو دارم اگه خواستید در یه وقت مناسب یه جا آپلودش میکنم)
اولین پرواز این بمب افکن در17 جولای 1989 از پایگاه هوایی ادواردز نیروی هوایی انجام شد.
برای ساخت این بمب افکن شرکت های زیادی با هم همکاری کردند که مهمترین آنها:
نرثروپ گرومن به عنوان اصلی ترین سازنده و صاحب تکنولوژی این پرنده
بوئینگ که نمیدانم نقشش در این پروژه چه بوده
هیوز به عنوان سازنده ی رادار وسیستم های مربوط به جنگ افزار که بازهم همانند AWG9و فونیکس گل کاشت + آموزش خلبانان این بمب افکن
و جنرال الکتریک به عنوان سازنده ی نیروی پیشران که یکی از حساس ترین قسمت های B2برای پنهان سازی از دید رادار ، جاسازی و حجم موتور و حرارت خروجی شان بود که جنرال الکتریک در این پروژه گل کاشت.


نیروی هوایی آمریکا ساخت B-2را در سه گروه مختلف با قابلیتهای مختلف درخواست کرد که به گروه 10،20و30 معروفند (Block10,20,30)


10فروند گروه 3،10فروند گروه20 و2فروند گروه 30 ساخته شد که لازم به ذکر است که 6فروند باقی مانده به صورت پایه ساخته شده اند که یکی از آنها آموزشی است. (خودم هم منظورش از پایه نمیدونم)

Block10:

این تایپ هواپیما، آمادگی برای انجام عملیات ها محدود را دارا میباشد و به هیچ لانچری برای پرتاب موشکهای هدایت شونده مجهز نمیشود وتنها قادر به حمل بمبهایMK-84 و بمبهای اتمی گرانشی است.این 10 فروند در پایگاه هوایی وایتمن قراردارند.

Block20:

این تایپ بمب افکن توانایی حمل هر دو نوع تسلیحات اتمی و طیف وسیعی از تسلیحات غیر اتمی را دارا میباشد همچنین قادر به شلیک بمبهای هدایت شونده AGM میباشد،بعد از ارتقا هایی که بر روی Block20چندین سال پیش انجام گرفت،این پرنده قابلیت پرتاب بمبهای خوشه ای سریCBUرا دارا شد.

Block30:

اولین فروند از Block30در7آگوست1997تحویل داده شد.این بمب افکن ها نسبت به Block10,20بسیار پیشرفته تر بوده و توانایی حمل طیف بسیار وسیعی از تسلیحات رادارا میباشد.همچنین فناوری رادارگریزی این پرنده افزایش چشم گیری یافته که از آن یک روح واقعی ساخته.گفته شده که B-2 Block30توانایی انجام عملیات در حالی که رادار سامانه روسی S-300در حال فعالیت است را بدون شناسایی شدن در انحصار دارد.

B-2توانایی پرواز تا ارتفاع 50000پایی و قابلیت سوختگیری هوایی دارد.برد این روح 9600کیلومتر است که با یکبار سوخت گیری هوایی به18500 کیلومتر افزایش میابد که از آن بمب افکنی میان قاره ای به وجود آورده.


این هواپیما توسط 4موتور قدرتمند توربوفن شرک جنرال الکتریک مدلF118GE100تجهیز شده که موتورها به صورت دو به دو در داخل بدنه جاسازی شده اند.
این موتورها مجهز به سیستم کنترل حرارت هستند تا کمنرین حرارت را از خود نشان دهند.
همچنین به هنگام تولید رد موتور از هواپیما به علت سرما به خلبان هشدار داده میشود تا در ارتفاع مناسبی برای جلوگیری از دنباله قرار گیرد.
رادار این بمب افکن ریژون با کد APQ-181نام دارد که راداری چند منظوره است.
سیستم ناوبری را نیز شرکت راکول کالینز(Rockwekk Collinsطراحی کرده است.همچنین سیستم فرود این هواپیما را همان شرکت ساخته.گفته شده 60% از عملیات فرود یا برخاست به صورت خودکار توسط این سامانه انجام میشود.



حتی یک ماهواره مخصوص و کاملا اختصاصی برای سازماندهی وپشتیبانی B-2 ها حین عملیات توسط همین شرکت به مدار فرستاده شده.
این پرنده 2سرنشینه است و سرنشینان کنارهم قرار میگیرند بدین صورت که خلبان سمت چپ .فرمانده عملیات در سمت راست مستقر میشود.2سرنشینه بودن امتیاز دیگری برای روح در مقابل B-1 چهار سرنشینه وB-52 پنج سرنشینه محسوب میشود.
یکی از اصلی ترین معایب روح قرارگرفتن جایگاه سوخت رسانی هوایی در پشت کابین خلبان است که به دلیل دید کم ، به امری بسیار سخت تبدیل شده.
فرمول مواد سطح B-2 بسیار سری میباشد به طوری که گفته شد تنها جابه جایی این ترکیبها از نورثروپ گرومن به بایگانی نیروی هوایی بوده.تنها چیزی که در مورد پنهانکاری این روح در دسترس است استفاده از مواد کامپوزیتی در بدنه،لایه های ویژه جذب امواج روی بدنه ، کاهش اشعه های گرمازای مادون قرمز حاصله از موتور،کاهش صدا های موتور و سرانجام طرح بالها که کمک شایانی به پنهانکار بودن این روح میکند.در موتوراین بمب افکن صداگیرهای ویژه ای در قسمتهای مختلف موتور وجود دارد+سیستمی که گازهای خروجی موتور را پیش از رانده شدن سرد میکند.


اختصاصی رادار APQ-181 Ratheon:
یکی از مهمترین تجهیزات الکترونیکی B-2رادار آن با احتمال در گیری پایین(LPI(است که در بخش پایینی بدنه قرار گرفته.از آنجایی که آنتن رادار از بهترین بازتابدهنده های امواج راداری است یکپارچه سازی رادار با هواپیما بطوری که بر ویژگی استیلثت بودن آن اثر نگذاردیکی از بزرگترین چالشهای اولیه ساخت بود.
این رادار با 950کیلو وزن و 1.47مترمکعب حجم ، دارای 2 آنتن ثابت کاوش الکترونیکی در دو سوی بدنه است که نزدیک محور طولی قراروزاویه ای 45درجه نسبت به محور طولی و مسیر پرواز دارد.
این رادار در واقع 2 سیستم مجزاست که هر کدام از 5 واحد قابل تعویض در خط پروازLRU(تشکیل شده و عبارتند از:آنتن فرستنده ، پردازشگر علائم ، پردازشگر داده ها وفرستنده/گیرنده.(خودم هم گیج شدم و فقط هرچی نوشته بود رو کپی کردم ببخشید دیگه اگه منظورش رو نفهمیدید که خودم هم نفهمیدم)
این رادار نیز همانند رادارF-22نیازمند مایع خنک کننده است.
این رادار دارای21 حالت عملیاتی است که برخی از آنهابرای ایمنی پرواز وناوبری عمومی میباشد که شامل اجتناب از هوای بد ، حفظ وضعیت و ارتفاع بر فراز زمین هستند.
یک حالت تعیین موقعیت . سرعت دقیق برای افزودن به دقت ناوبری مورد نیاز برای پرتابهای دقیق سلاح مورد استفاده قرار میگیرد
حالتهای عملیاتی این رادار عبارتند از:نقشه برداری رادار(روزنه مصنوعی/Synthetic Aperture Radar( ،تعیین فاصله در حین جستو جو ونشاندهنه هدفهای زمینی متحرک )MGTI( و حمله است.
سیستم دارای وضعیتهای هوا به هوا برای کشف تهدیدات هوایی مجهز میباشد+اینکه رادار روح چندین حالت عملیاتی مختلف دیگری میباشد که به صورت طبقه بندی شده در اختیار نیروی هوایی قراردارد و مقامات نیروی هوایی حرفی در این باره نزده اند.
نرم افزار مورد استفاده برای این رادار دارای1.8 میلیون(!!!!) خط دستورالعمل میباشد.یکی دیگر از مشکلاتی که در حین ساخت رادار پیش آمد مربوط به پوشش آنتنها یود. این پوششها درابتدا پلاستیکی بودند ولی معلوم شد که رطوبت تاثیر کرده و باعث تضعیف علائم بازگشتی میشود.پس از آن ماده کوارتز آزمایش شد ولی معلوم گردید که بسیار سنگین است.پوشش فعلی ساختاری لانه ی زنبوری دارد که جنس آن معلوم نیست ولی گفته شده که همان کوارتز است که با ساختار لانه زنبوری وزن کمتری به خود گرفته و مناسب این کار شده.سایر تجهیزات الکترونیکی عمده روح عبارتند از :سیستم 4گانه پرواز با سیم(FBW((عجیب نیست که همچین پرنده گرونی به سیستم پرواز با سیم مجهز باشه؟؟؟)،سیستم ناوبری اینرسی (INS(که با آنتن رادار سمت راست مرتبط است ، سیستم نجومی-اینرسی که نمونه تکامل یافته سیستم تعقیب ستاره ای SR-71 (ااین سیستم چه طوریه؟؟؟؟یعنی با موقعیت ستاره ها مسیرو پیدا میکنه؟؟؟؟)ساخت نرثروپ که با آنتن رادار سمت چپ مرتبط است و تجهیزات جنگ الکترو نیکی که ذکر تمامی آنها از حوصله این مقوله خارج است(اینو از داخل منبعم دو ماهنامه هواپیما کپی کردم)(آخر هم بگم که اگه در مورد این رادار گیج شدید حق دارید والا،منم گیج شدم)








B-2از زمان آغاز به خدمت در 3جنگ عمده شرکت کرده.نخستین عملیات رزمی این هواپیما در جنگ کوزوو در 1999 انجام شد.در طی این جنگ این بمب افکن یک سوم مجموع هدفهای منتخب صربها را در8 هفته نخست درگیری آمریکا نابود کرد.در این جنگ روح ها پروازهای بدون توقفی را از پایگاه خود در آمریکا به کوزوو را انجام دادند.همچنین روح اولین پرنده ای بود که بمبهای هدایت شونده ماهواره ای JDAMرا در شرایط جنگی پرتاب کرد.در همین جنگ اولین پرنده پنهان کار یعنیF-117مورد اصابت قرار گرفت.



در پی حملات تروریستی 11 سپتامبر و حمله ایالات متحده به افغانستان نیز این بمب افکن هدف های بسیاری را نابود کرد.این بمب افکن در طی حمله به افغانستان ، با سوختگیری هوایی رکورد طولانی ترین پرواز را شکسته به طوری که روح ها از ایالات متحده تا افغانستان و مسیر بازگشت را بدون فرود و با سوختگیری هوایی عملیاتهای خود را انجام میدادند.
در طی اشغال عراق نیز روح ها عملیاتهای مختلفی را انجام داده که برخی از آنها از خاک آمریکا، برخی از پایگاه دیه گو گارسیا اقیانوس هند و برخی دیگر از پایگاه فیرفورد انگلستان انجام میشد.در عملیات هایی که روح از خاک آمریکا برخاسته بود به طور میانگین پروازی30ساعت و در یک مورد بش از 50ساعت به طول می انجامید.
در جنگ دوم با عراق روح ها 27 عملیات را از پایگاه وایتمن و 22 علیات را از پایگاه های دیه گو گارسیا و فیرفورد آغاز کردند که جمعاً 675تن تسلیحات ، شامل583بمب هدایت شونده ماهواره ای بر روی اهداف خود ریختند
و اما سانحه.در23 فوریه 2008یک فروند از روح ها اندکی پس از برخاست از باند پرواز پایگاه هوایی اندرسون در گوام سقوط کرد.این هواپیما 12همین روح ساخته شده بود که همونطور که دوستمون phoenix12 نیز اشاره کرد به روح کانزاس معروف است.و5176 ساعت پرواز در کارنامه ی خود داشت.این نخستین و تاکنون تنها سقوط از این روح فوق العاده بوده است در این سانحه خلبانان موفق به ایجکت شدند و سالم ماندن.تمامی روح ها تا52 روز برای بررسی علل سانحه زمینگیر شدند که دلایل مختلفی برایش گفته شده که مهمترین آنها از کار افتادن کامپیوتر اصلی به دلیل فشار زیاد و از کار افتادن کامپیوتر اصلی به دلیل رطوبت زیاد است .قیمت خرید هواپیما ی سانحه دیده 1400000000$ بود که پر خرجترین سانحه تاریخ هوانوردی و هفتمین سانحه پر خرج دنیامیباشد.



مدتی پیش ملوین دیل بهترین خلبان روح ها شناخته شد و موفق به دریافت نشان خلبان خارق العاده گردید.او قبلا خلبان پدربزرگ روح(B-52)بوده.



تسلیحات:
روح ها تمامی تسلیحات خود را در محفظه ای داخلی حمل میکند تا سطح مقطع راداری کمتری داشته باشد.2محفظه ی جدا از هم در زیر روح برای حمل تسلیحات در پشت کابین خلبان قراردارد.
چندی پیش روح در آزمایشی که انجام داد موفق به پرتاب موشکهای اتمی B-61وB-83شد.
واما حداکثر تسلیحات قابل حمل توسط روح:

36بمب غیر اتمیCBU-87
36بمب غیراتمیCBU-89
36بمب غیراتمیCBU-97
Xبمب غیر اتمی CBU-43/B،در آوریل2008 پرتاب این بمب نفوذی برای روح ها امکانپذیر شد.

12موشک غیراتمی موقعیت یاب ماهواره ای سری JDAM
8موشک غیر اتمی AGM-154 JSOW
8موشک غیراتمی AGM-137 TSSAM

 16موشک اتمیB-61،موشک اتمی نفوذی به عمق زمین 16موشک اتمیB-83،موشک اتمی سقوط آزاد 16موشک اتمیAGM-129 ACM،موشک اتمی پیشرفته کروز با برد تخمینی1500مایل 16موشک اتمیAGM-131 SRAM،و 80بمب غیراتمیMK-82،و 16بمب غیر اتمیMK-84... 8موشک غیراتمی موقعیت یاب لیزریGBU-27





 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.