تبلیغات
وبلاگ پـرواز - Do 228
سه شنبه 7 اردیبهشت 1389

Do 228

   نوشته شده توسط: فرهاد افضلی    نوع مطلب :مقالات ،

Do 228

هواپیمای عمومی DO 228 یک هواپیمای کوچک، توربوپراپ، جفت پیشرانه و STOL (دارای خاست و فرود کوتاه) است. Do 228 در اصل محصول شرکت Dornier GmbH (دُرنیه جی.ام.بی.ایچ) است. این شرکت بعدها به شرکت DASA Dornier و پس از آن به شرکت Fairchild-Dornier تبدیل شد. هواپیمای کوچک توربوپراپ Do 228 از سال 1981 تا سال 1998 تولید شد. در سال 1993 شرکت "هندوستان آیروناتیک" (Hindustan Aeronautics) مجوز تولید این هواپیما را برای عرضه به حوزه ی بازار آسیا خریداری کرد. حدوداً 270 فروند Do 228 در آلمان و هند (به ترتیب در شهرهای Oberpfaffenhofen و Kanpur) تولید شد. 127 فروند Do 228 در آگست 2006 در سراسر جهان عملیاتی بوده اند. در آن تاریخ، 27 شرکت هواپیمایی در کشورهای مختلف در زمره ی کاربران عمده ی این هواپیما قرار داشته اند که "هواپیمایی آسمان" نیز (بنا به گفته ی ویکیپیدیا) از آن جمله بوده است. همچنین 35 ایرلاین دیگر این هواپیما را به تعداد بسیار کم در اختیار داشته اند. علاوه بر این ها، Do 228 به عنوان یک هواپیمای عمومی (Utility) دارای 13 کابر نظامی بوده است که عبارت است از کشورهای: فنلاند، آلمان، هند، ایتالیا، جمهوری کیپ ورد، جمهوری موریس، مالاوی، هلند، نیجر، نیجریه، عمان، تایلند و بوتان.


شرکت سوئیسی RUAG تولید نسل جدید این هواپیما را (Dornier 228 New Generation) در همان محل قبلی در آلمان آغاز خواهد کرد. این هواپیما همان هواپیمای Do 228 با فناوری ها و اجرای بهبود یافته است. ملخ پنج پره ی جدید و اتاقک شیشه ای خلبان (کاکپیت گلاس) و یا برد بیش تر، مثال هایی از بهبود های در نظر گرفته شده برای نسل جدید Do 228 است.


شرکت آلمانی دُرنیه (Dornier GmbH) در اواخر دهه ی 1970 با استفاده از یارانه ی دولت آلمان نوع تازه ای از بال را توسعه داد که به اختصار TNT خوانده می شد. این شرکت بال های TNT را بر روی هواپیمای اصلاح شده ی Do 28D-2Skyservant آزمود. این هواپیما از دو پیشران توربوپراپ PT6A-110 استفاده می کرد که ساخت شرکت پرات اند ویتنی کانادا (Pratt & Whitney Canada ) بود. سرانجام شرکت دُرنیه این پیشران های توربوپراپ را با مدل TPE-331-5 که در آن هنگام محصول شرکت آمریکایی گرت ایریسرچ (Garrett AiResearch ) عوض کرد و این پرنده را این بار با نام Do 128 آزمود. شرکت دُرنیه یک پیکره ی جدید را برای بال های TNT و پیشران های TPE-331-5 توسعه داد که شامل دو گونه ی 15 و 19 مسافره بود. این شرکت نام یک پروژه را E-1 (بعداً Do 228-100) و دیگری را E-2 (بعداً Do 228-200) نهاد.در نمایشگاه هوایی بین المللی ILA سال 1980 این هواپیما توسط شرکت سازنده در برلین آلمان به نمایش عمومی درآمد. دو پیش نمونه ی این هواپیما در 28 مارچ 1981 و 9 می 1981 برای نخستین بار به پرواز درآمدند. به طوری که گفته شد این هواپیا میان سال های 1981 تا 1998 به تعداد 270 فروند تولید شد.


هواپیمای Do 228 در دسامبر 1981 مجوز پرواز آلمان را دریافت کرد و اولین Do 228 در جولای 1982 وارد ناوگان شرکت Norving Flyservice شد. این هواپیما مجوز پرواز انگلستان را در 17 آپریل 1984 و مجوز پرواز آمریکا را در 11 می همان سال دریافت کرد. شرکت دُرنیه طی سال های تولید، Do 228 را در قالب گونه های ارتقاء یافته با تجهیزات مخصوص مأموریت های گوناگون عرضه کرد. در سال 1998 خط تولید Do 228 برای توسعه ی بهتر جانشین آن، Fairchild-Dornier 328 متوقف شد. البته چنان که گفته شد، شرکت سوئیسی RUAG قصد دارد نسل جدید این هواپیما را در محل تولید پیشین آن در آلمان تولید کند.


ویژگی ها:

خدمه: 1 یا 2 نفر.
گنجایش: تا 19 مسافر.
بیشینه ی بار: 2340 کیلوگرم.
درازا:16.56 متر.
بازه ی میان نوک بال ها:16.92 متر.
بلندا:4.86 متر.
مساحت بال: 32 متر مربع.
وزن تهی: 2739 کیلوگرم.
بیشینه ی وزن برخاست: 6600 کیلوگرم.
پیشرانش: دو پیشران توربوپراپ TPE-331-5-252D ساخت شرکت آمریکایی Garrett AiResearch ، هر کدام با 578 کیلووات قدرت.
سرعت بیشینه: 433 کیلومتر بر ساعت در فراز 3050 متر.
سرعت کروز: 315 کیلومتر بر ساعت در فراز 610 متر.
سرعت واماندگی: 148 کیلومتر بر ساعت با فلپ.
برد بیشینه: 1111 کیلومتر با بیشینه ی بار.
سقف پرواز: 8535 متر.
نرخ اوج گیری:7.5 متر بر ثانیه.



خلاصه ی حوادث:
  • Hull-loss accidents: 22 with 109 fatalities
  • Other occurrences: 1 with 3 fatalities
  • Unfiled occurrences: 1 with 0 fatalities
  • Hijackings: 1 with 0 fatalities
  • Selection of incidents: 3 with 0 fatalities



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.