تبلیغات
وبلاگ پـرواز - هواپیمای دش-8 - 300 محصول دوهاویلاند کانادا
دوشنبه 6 اردیبهشت 1389

هواپیمای دش-8 - 300 محصول دوهاویلاند کانادا

   نوشته شده توسط: فرهاد افضلی    نوع مطلب :مقالات ،

در مصاحبه مسولین صنعت هواپیمایی کشور در مورد ایمنی هوانوردی که از شبکه 4 پخش گردید به خرید هواپیمای داش 8 محصول دو هاویلاند کانادا اشاره ای شد . این هواپیما هم نظیر توپولف 204 در سال 70 به تهران آمد و به مدت سه روز در تهران و کرمان و مناطق جنوبی و نفت خیز ما به انجام پروازهای نمایشی و نشان دادن مقدورات پروازی پرداخت . با اینکه همان زمان اعلام گردید این هواپیما از نظر مساله تحریم مشکلی نداشته و اقلام بکار رفته در ساخت آن که شامل تحریم می گردد زیر 5 درصد است اما تمایلی به خرید آن نشان داده نشد و بجای آن هواپیمای آ.تی. آر خریداری شد حال پس از گذشت 18 سال دوباره بحث برگشت به گذشته و خرید آن باز می شود . میگ 31 و سوخو 27 تولید شده بود اما میگ 29 گرفتیم . توپولف 204 ازمایشی به تهران آمد توپولف 154 گرفتیم .

متن ذیل گزارش خبر نگار مجله پرواز از پرواز با این هواپیما به جنوب است :

برنامه پروازی به این صورت بود که روز هفتم پرواز به کرمان - هشتم پرواز به مناطق جنوبی و نفت خیز و روز نهم آبان پرواز در حوالی جنوب شهر تهران در منطقه بین تهران ، ساوه و قم بود.

8 ابان سال 70 وارد اشیانه آسمان شده و توسط مقامات این شرکت به 2 نفر از کارشناسان شرکت دوهاویلاند معرفی شدم . اقای کرب تری مرا به گشتی دور هواپیما و دیدن قسمتهای مختلف آن دعوت نمود . جالب ترین نکته وجود حفاظتی قابل اطمینان در ناحیه مجاور به ملخ ها بود که طیق توضیح ایشان برای جلوگیری از صدمات ناشی از پرتاب یخ به بدنه ، این نواحی پوشش تقویت شده داشتند
هواپیما از نوع داش 8 سری 300 بود که به شرکت ایر دولومیتی ایتالیا تعلق داشت . این هواپیما ابتدا در کانادا ثبت شده بود ( C-FKCU ) و سپس شرکت دولومیتی ایتالیا آنرا دریافت کرده بود .
نزدیک ساعت 9 از باند 29 راست مهراباد بلند شده و در مسیر سبز -57 به سمت اهواز ادامه مسیر دادیم .مراحل تاکسی و اوج گیری با نرمی حاصی انجام گرفت . فقدان جریایانات هوایی شدید نرمی این مراحل را دو چندان کرده بود . از آنجا که این پرواز ویزه وزارت نفت ترتیب یافته بود ، انجام پروازهایی در مناطق جنوبی و نفتی خیز هم در برنامه سفر پیش بینی شده بود .
در اهواز چند پرواز با حضور مقامات وزارت نفت انجام گرفت . مقصد بعدی اغاجاری بود . در فرودگاه این شهر همه همراهان این پرواز از هواپیما خارج شدند تا هواپیما مقدورات پروازی خود را به نمایش گذارد . پرواز با یک موتور خاموش ، اوج گیری شدید و توقف سریع قسمتهایی از این نمایش هوایی بود . توقف در مسافتی کمتر از 150 متر که تعجب حاضران را براگیخت . وقتی از مهماندار هواپیما از وضعیت داخل کابین حین ترمز شدید پرسیدم گفت : من خواب بودم فقط صدای افتادن سینی از روی یکی از صندلی ها مرا به خود آورد .
مقصد بعدی جزیره خارک بود . در آنجا نیز چند پرواز ازمایشی صورت گرفت . داش 8 به راحتی در نیمه نخست باند کوتاه آن فرود آمد و در زمان برخاست هم در پایان باند ارتفاع قابل توجهی به دست آورد .

حوالی غروب به اهواز بازگشته و پس از سوخت گیری به سمت تهران به پرواز در آمدیم . در برگشت در کاکپیت ناظر پرواز بودم . نکته قابل توجه استفاده خلبانها از دستگاه ماهواره ای PS یود !!! ( آن موقع ) و ساعت حدود 8 شب به تهران بازگشتیم .


داش 8 هواپیمای دو موتوره و در طبقه بندی جزء هواپیماهای منطقه ای جای می گیرد .
در دو نونه 100 و 300 ساخته شده .
مدل 100 دارای طول 25.2 متر و گنجایش 37 مسافر
مدل 300 دارای طول 25.7 و گنجایش 50 مسافر
تاکید بر مدل 300 می باشد چرا که مسولین شرکت دوهاویلاند همسان سازی بیشتری بین هواپیما و شرایط پروازی ایران یافته اند.
 
در آن واحد می توان 6 فعالیت مستقل فرودگاهی را در اطراف هواپیما انجام داد بدون آنکه مزاحم فعالیت گروه دیگر شود . . سوخت گیری ، کترینگ ، حمل بار ، مسافر گیری ، خدمات دستشویی و GPU . که این مساله این امکان را می دهد تا هواپیما به سرعت برای پرواز بعدی اماده شود . 15 دقیقه پس از توقف در پارکینگ آماده پرواز بعدی می گردد .درب قسمت بار به طرف داخل باز می شود . طراحی در قسمت بار به گونه ای است که احتمال صدمه حین بارگیری را منتفی می کند . همین مساله در مورد درب ورود به کابین هم لحاظ شده است.

ایمنی و جاداری این هواپیما در مسافتهای کوتاه و متوسط ملموس است . بر خلاف نمون های دیگر مسافر می تواند کیف دستی بزرگ خود را در کابین به همراه داشته باشد .
فاصله صندلی ها از هم 79 سانتیمتر است و 52-50 صندلی به این ترتیب می توان جای داد . و در آرایش فشرده تا 56 صندلی قابل جای دادن است .
سر وصدای ناشی از صدای ملخ ها در صندلی های مجاور هواپیما تا 80 دسی بل هم می رسد و زیاد است . در صندلی های جلو و پشت صفحه گردش ملخ ها سر و صدا به میزان قابل ملاحظه ای کاسته می گردد . چند صندلی اخر بی سروصداترین صندلی هاست .


موتور : PW-123 برای سری 300
: PW-120A , PW-121 برای سری 100
سیستم ناوبر یGPS , MLS , ADF , VOR

از آنجا که این هواپیما بایستی در شرایط سرد نیمه قطبی زادگاه خود به پرواز در اید اکثر قسمتهای مهم آن مجهز به سیستم ضد یخ هستند . بر خلاف انچه در مورد برخی هواپیماهای رقیب مطرح است ، این هواپیما می تواند در شرایط سخت جوی از یخبندان گرفته تا گرم مرطوب پرواز کند.

تجربه نشان داده است که خریداران داش 8 توانسته اند سالانه قریب به 3900 سورتی پرواز با یک فروند آن انجام دهند . بعبارت دیگر با توجه به اینکه این هواپیما در مسیرهای کوتاه و پر نشست و برخاست به کار می اید هریک می توانند سالنه نزدیک به 3000 ساعت پرواز کنند .
هر 50 ساعت چک لاین انجام می شود و هر 300 ساعت چک A و هر ساعت چک C
نخستین چک D پس از گذشت 40 هزار ساعت پرواز انجام می شود .
طبق آزمایشات حاصل از خستگی ، عمر تقویمی این هواپیما 36 سال است . در این میان 160 هزار سورتی پرواز و یا 80 هزار ساعت پرواز قابل حصول است .بطور متوسط روزانه 7.5 ( هفت و نیم ) ساعت پرواز برای این هواپیما امری عادی است .
در ساخت بسیاری از قسمتهای آن از مواد کامپوزیت استفاده شده است
از قابلیتهای منحصر به فرد آن ، فرود روی باندهای ناآماده غیر اسفالتی است . تقربهای با شیب 6 درجه نیز از دیگر قابلیتهای آن است .
مقدورات این هواپیما در حدی است که FAA مقررات ویژه ای را برای این هواپیما و داش 7 تدوین کرده است .این مقررات مربوط به استفاده از قسمتی از باند برای فرود های کوتاهی است که هواپیماهای دیگر نمی توانند انجام دهند .
آموزش خلبانان برای اخذ گواهینامه پرواز با این هواپیما در مرکز آموزش مشترک شرکت فلایت سیفتی و بوئینگ کانادا صورت می گیرد .
مرکز انجام تعمیرات داش 8 منطقه خاورمیانه و حاور دور در سنگاپور است . البته برای انجام تعمیرات می توان از مرکز ناگویای زاپن ، مرکز تایوان و مرکز سیدنی هم استفاده کرد .


موتورهای این هواپیما از نوع توربوپراپ پرت اند ویتنی سری 123E می باشد که در هنگام تیک آف نیرویی برابر 2140 SHP ایجاد می کند و با کمک سیستم Automatic power uptrim در صورت از دست رفتن یکی از موتورها، موتور دیگر قادر به ایجاد نیرویی برابر با 2380 SHP برای مدت زمان محدود می باشد

موتور این هواپیما از یک TWO-SPOOL GAS GENERATOR که تشکیل شده از یک کمپرسور LOW PRESSURE و یک کمپرسور HIGH PRESSURE می باشد، بهره می برد.
وظیفه چرخاندن ملخ ها نیز به عهده توربین Two-stage free power که در پشت کمپرسور قرار دارد می باشد

ACCESSORY GEAR BOX توسط کمپرسور HIGH PRESSURE به گردش در آمده و وظیفه به چرخش در آوردن قسمت های زیر را دارد
Engine driven fuel pump
Oil pump
Dc starter/generator

در هنگام روشن کردن موتور برای رساندن روتور کمپرسور HIGH PRESSURE
به سرعت مطلوب، STARTER/GENERATOR جعبه دنده را ، به گردش در می آورد

همچنین قسمت های زیر نیروی مورد نیاز خود را از طریق PROPELLER REDUCTION BOX
تامین می کنند
Propeller over speed governor
Propeller control unit oil pump
Hydraulic system main pump
115 volt variable frequency AC generator
Propeller control unit(PCU)

Cirrus Airlines


Flybe - British European


Air Canada Jazz


Island Air


Austrian Arrows


SAS



حسین
جمعه 3 تیر 1390 07:36 ب.ظ
خیلی با حاله
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.