تبلیغات
وبلاگ پـرواز - هلیكوپتر Ka-115
دوشنبه 9 فروردین 1389

هلیكوپتر Ka-115

   نوشته شده توسط: فرهاد افضلی    نوع مطلب :مقالات ،

Kamov Ka-115 Moskvichka


Ka-115 یک هلیکوپتر سبک چند کاره و محصول شرکت کاموف روسیه است. این هلیکوپتر برای کاکرد های بسیاری طراحی شده است که شامل موارد زیر است:
- حمل بار و جابجایی مسافر
- حمل بار بیرونی (ایکسترنال)
- خدمات اورژانس پزشکی
- گشت و یا عملیات جستجو و نجات
- پروازهای چارتر و غیره

Ka-115 بر پایه ی کاربرد گسترده ی فناوری های پیشرفته ی آزمون پس داده توسعه یافته است تا تضمین کننده ی اجرای خوب و هزینه ی عملیاتی کم باشد. در آغاز، یک مدل از این هلیکوپتر در اندازه ی واقعی ساخته شد تا به وسیله ی آن طرح ویژگی های عملیاتی، فناورانه و ساختاری K-115 بهینه سازی شود. یک مدل مخصوص تونل باد نیز در سازمان TsAGI (بنیاد مرکزی آیروهیدرودینامیک) روسیه تهیه شد تا طرح آیرودینامیکی پیکره نیز بهبود یابد. آزمایشگاه ها دستگاه غبار گیر دهانه ی پیشران را آزمودند تا کارایی این هلیکوپتر بهبود یابد. یک مدل از K-115 در نمایشگاه هوایی ماکس در سال 1995 (MAKS-95) در شهر ژُکُفسکی به نمایش گذاشته شد. پیش نمونه ی Ka-115 در سال 1999 برای نخستین بار پرواز کرد. این هلیکوپتر اکنون در حال تولید است.




Ka-115 های پایه از یک پیشران PW206K/2 استفاده می کنند. این پیشران ساخته ی مشترک "پرات اند ویتنی" کانادا و "کلیموف" روسیه است. Ka-115 در نوع خود دارای کابین بزرگ پنج در با پنجره های بزرگ می باشد. ارابه ی فرود این هلیکوپتر از نوع تیرپایه (Skid) است. نسبت وزن به بار K-115 قابل مقایسه با دیگر هلیکوپتر های جهان در این کلاس است. این هلیکوپتر را به استفاده ی گسترده از مواد کامپوزیت توصیف می کنند. از ویژگی های کابین Ka-115 می توان به این موارد اشاره کرد:
- امکانات کاهش صدا و لرزش
- سامانه ی گرمایش و تهویه
- صندلی ضربه گیر برای خلبان و مسافران

این هلیکوپتر دارای دو ملخ اصلی سه پره ی موازی است و در عوض از ملخ دم استفاده نمی کند. وجود کارایی بالای سامانه ی گردنده ی اصلی، عدم اتلاف انرژی در گردنده ی دم، شکل آیرودینامیکی روان، و پیشران های اقتصادی Ka-115 باعث شده است تا این هلیکوپتر در سرعت کروز به ازاء هر کیلومتر کمتر از نیم کیلوگرم سوخت مصرف کند. (سرعت بیشینه ی این هلیکوپتر 250 و سرعت کروز آن 230 کیلومتر بر ساعت است)



این هلیکوپتر به لطف سامانه ی یخ زدایی ملخ، جدا کننده ی ذرات در دهانه ی پیشران، و سامانه ی گرمایش و سرمایش می تواند در هر شرایط اقلیمی و میان دمای منفی 50 تا مثبت 50 درجه پرواز کند. تجهیزات ناوبری و ارتباطی Ka-115 خلبانی و ناوبری مطمئن را در مسیرهای متفاوت فرآهم آروده است. Ka-115 دارنده ی همه ی استانداردهای بین المللی مربوط به اطمینان پذیری، ایمنی، و راحتی خلبان و مسافران می باشد.



شرکت کاموف از آغاز پیش بینی کرده بود که تا سال 2015 حدوداً می تواند 335 تا 525 فروند Ka-115 را به فروش برساند. قیمت مورد انتظار برای خریداران داخلی (روسی) تقریباً بین 0.7 تا 0.8 میلیون دلار و تقریباً 1 میلیون دلار برای بازارهای خارجی می باشد. اولین مشتری بالقوه ی این هلیکوپتر شهرداری مسکو بود، از این رو، این هلیکوپتر به خاطر قرارداد با شهرداری مسکو، مسکویچکا (Moskvichka) نام گرفته است.



ویژگی ها:

خدمه: یک خلبان
مسافر: پنج نفر.
پیشرانش: یک پیشران توربوشافت P&WC/K 206D با 477kW قدرت.
قطر دایره ی ملخ: 9.5 متر.
درازا ی پیکره: 9.2 متر.
بلندا: 3.6 متر.
پهنا: 2 متر.
وزن برخاست: 1850 کیلوگرم.
سرعت بیشینه: 250 کیلومتر بر ساعت.
سرعت کروز: 230 کیلومتر بر ساعت.
نرخ بالاروی: 11.5 متر بر ثانیه.
سقف پرواز: 5200 متر (17000 پا).
برد: 780 کیلومتر.
بار مفید: 700 تا 900 کیلوگرم.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.