تبلیغات
وبلاگ پـرواز - معرفی کامل هواپیمای غول پیکر An-22
دوشنبه 6 اردیبهشت 1389

معرفی کامل هواپیمای غول پیکر An-22

   نوشته شده توسط: فرهاد افضلی    نوع مطلب :مقالات ،



An-22 یا Antei هواپیمای ترابری عظیم الجثه ای است که مدتی بزرگترین هواپیمای دنیا بود اما بعد با ورود C-5 و An-124 این عنوان را از دست داد.اما هنوز هم به عنوان بزرگترین هواپیمای توربوپراپ دنیا محسوب می شود.اولین حضور این هواپیما به سال 1965 و در نمایشگاه هوایی پاریس بر می گردد.

طراحی و تولید

در اواخر دهه ی 50 نیروی هوایی شوروی به هواپیمایی با قابلیت جا به جایی حجم عظیمی بار و تجهیزات نیاز داشت که بتواند مکمل An-8 و An-12 های نیرو باشد.این طرح در واقع با کد An-20 مطرح بود که هواپیمایی بال بالا و چند موتوره بود.در اوایل 1960 شوروی ها نمونه ی چوبی این هواپیما را در کیف ساختند و با کد -100 شناخته شد.

اما اولین پیش نمونه ی این هواپیما در 27 فوریه 1964 به پرواز در آمد و به آن لقب Antheus دادند.بعد از 4 ماه این هواپیما در نمایشگاه هوایی پاریس شرکت کرد.هواپیماهای An-22 در تاسیسات تاشکند تولید می شدند و اولین هواپیما به اسکادران ترابری واقع در پایگاه هوایی ایوانوا تحویل داده شد.

هواپیما برای ایفای نقش ترابری استراتژیک طراحی شده بود و بیشتر برای حمل چتربازان به همراه نفربرهای BMD-1 شان اختصاص یافته بود.قابلیت حمل بار این هواپیما از دیگر هواپیمای باری نیروی هوایی شوروی,An-12,بسیار بیشتر بود.

این هواپیما قادر به انجام عملیات در باندهای نا آماده و کوتاه است و این امکان را به چتر بازان می دهد که عملیات خود را به سهولت انجام دهند.


به مانند Tu-114,این هواپیما نیز از 4 موتور خلاف ساعتگرد استفاده می کند.موتورها نیروی تراست بسیار بالایی و باعث ایجاد فشار هوا در بالای بال ها و فلپ های بزرگ این هواپیما می شود.ارابه ی فرود این هواپیما سخت تر طراحی شده تا هواپیما قادر به انجام عملیات در زمینهای نا آماده را داشته باشد.البته در مدل های اولیه این هواپیما قابلیت تنظیم فشار باد تایر ها در پرواز برای ایمنی هر چه بیشتر در زمان فرود را داشت که در مدل های بعدی حذف گردید.
طراحی An-22 همان طراحی هواپیماهای باربری معمول است.به صورتی که بالهای بزرگ این هواپیما در بالای بدنه قرار گرفته و حدود 33 متر فضا برای بارها در نظر گرفته شده.حجم این قسمت نیز 639 متر مکعب است.قسمت جلوی این هواپیما نیز Pressurize شده است و می تواند بین 5 تا 8 نفر خدمه یا 25 مسافر را در خود جا دهد.اما فشار هوا در قسمت بار هواپیما فقط 3.55 PSI یا 0/245 Bar است.البته در این قسمت یک تیغه قسمت اصلی بار هواپیما را از قسمت بارهای سبکتر جدا می کند.این توانایی باعث می شود که در حین عملیات چتر بازان,در عقب هواپیما در پرواز باز شود و مشکلی برای بار بوجود نیاید.


An-22 تا بحال چند رکورد از خود بجای گذاشته است.
در نگاه اول به نظر می رسد An-22 نمونه ی بزرگتر شده ی An-12 است.هر چند دم H شکل هواپیما این مسئله را کمرنگ تر می کند.مزایای این دم ها برای An-22 عملکرد بهتر موتورها و جایگیری بسیار آسان تر هواپیما در آشیانه(به دلیل طراحی دم)است.


تاریخچه ی عملیاتی

این هواپیما اصلا برای نیروی هوایی شوروی و ایرفلوت ساخته شده بود.بعضی از یگان های An-12 به سرعت An-22 را به خدمت گرفتند.
در خلال حمله شوروی به افغانستان,An-22ها بیشتر سربازان چتر باز شوروی را به کابل , قندهار و بگرام انتقال می دادند.
در سال 1984 این هواپیماها هلیکوپترهای Mi-8 را به اتیوپی حمل می کردند
سال 1986 و واقعه ی چرنوبیل ماموریت مهمی برای این هواپیما بود.چرا که تمامی موادهای آلوده را از چرنوبیل انتقال می دادند.
در سال 1987 این هواپیما تسلیحات نظامی به آنگولا حمل کرد.همچنین در زلزله ی ارمنستان بازهم این An-22 بود که در عملیات کمک رسانی حرف اول را می زد.

در نمایشگاه Le Bourge پاریس در سال 1988 حضور داشت.

بعد از فروپاشی شوروی بسیاری از سربازان امنیتی داخلی با این هواپیما انتقال پیدا کردند.

در سال 1995 و جنگ بوسنی این هواپیما شرکت داشت.


تخمین زده می شود حدود 45 فروند ازین هواپیماها باقی مانده است.هر چند رفته رفته جای خود را به هواپیمای بزرگتر و پیشرفته تر An-124 می دهد اما هنوز یکی از اسب های بارکش روسیه همین هواپیماست.


نمونه ای ازین هواپیما با گنجایش 724 مسافر در قسمت بالا و پایین در شرف ساخته شده بود که این پروژه لغو شد.(توجه داشته باشید حداکثر گنجایش مسافر در بویینگ 747 ,400 الی 500 نفر است!)
1 فروند ازین هواپیما نیز در Antonov Airlines فعالیت می کند و به جا به جایی بارها و سفارشات غیر نظامی می پردازد.

نمونه های مختلف

An-22

نمونه های اولیه با دماغه ی شیشه ای که در کیف و تاشکند ساخته می شدند.جمعا 40 فروند ازین مدل تولید شد.

An-22A

مدل بهبود یافته با سیستم استارت هوایی,سیستمهای الکتریکی تغییر یافته و ادوات و تجهیزات ناوبری و رادیوی بهتر.28 فروند ازین مدل در تاشکند ساخته شد.


مشخصات
General characteristics

Performance
تصاویر












کاکپیت


قسمت بار


استراحتگاه خدمه



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.