تبلیغات
وبلاگ پـرواز - خاطره پروازم با 200-777
سه شنبه 14 مهر 1388

خاطره پروازم با 200-777

   نوشته شده توسط: فرهاد افضلی    نوع مطلب :خاطرات خلبانان ،

تجربه پرواز نویسنده ماهنامنه نوآور با هواپیمای دور پرواز 777-200LR

پس از تجربه با پرواز کنکور سریعترین هواپیمای مسافری جهان و ارباس A-380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان نوبت به پرواز با 777-200LR دور پروازترین هواپیمای جهان رسید. پرواز دوبی- سانفرانسیسکو – دوبی که مدت آن در مسیر رفت 16ساعت بود.

از زمان اولین پرواز برادران رایت در سال 1903 که به مسافت چند 10 متر انجام شد بشر پیوسته در فکر اضافه کردن مسافت پرواز خویش بوده است. در دهه 70 میلادی و پس از معرفی هواپیمای 747-100 شرکت بویینگ به سفارش (( ایران ایر )) و شرکت پان آمریکن با کوتاه کردن بدنه این هواپیما هواپیمای 747-SP (SPECIAL PERFORMANCE) را به وجود آورد که بتواند مسافت تهران-نیویورک ( طولانی ترین مسافت هوایی آن زمان ) را پرواز نماید. هواپیمایی با وزن حداکثر 304تن که می توانست یکسره 12هزار و 325 کیلومتر را طی کند. شرکت ایران ایر 4 فروند از این هواپیما را خریداری کرد که هنوز حداقل 3 فروند از آن به پرواز ادامه می دهند تا تنها هواپیمای SP باقیمانده در شرکت های هواپیمایی باشند چرا که بقیه در خدمت دولت ها هستند. در نهایت هواپیمای 777-200LR EXTENDED RANGE با حداکثر وزن 286 تن و برد پروازی 14هزار و 260 کیلومتر رکورد هواپیمای SP را شکستند و بعد از آن در 10 نوامبر 2005 یک فروند بویینگ 777-200LR با پروازی به مسافت 21 هزار و 602 کیلومتر بین هنگ کنگ و لندن درمدت 22 ساعت و 42 دقیقه رکوردی را به جای گذاشت که هنوز در کتاب گینس پا برجاست. همان طور که می دانید چون پیرامون کره زمین 40هزار کیلومتر است شما با هواپیمایی که بتواند نصف این مسافت را طی کند تقریبا می توانید از هر نقطه ای به نقطه دیگر در کره زمین پرواز نمایید. حالا ببینیم برای پروازی مثل تهران تا سانفرانسیسکو چه انتخاب هایی وجود دارد. اگر از تهران به پاریس و سپس به سانفرانسیسکو بروید مسافت 13هزار کیلومتر را طی خواهید کرد که اندکی از برد SP بیشتر است.

اگر از تهران به دوبی رفته و از آنجا به سانفرانسیسکو بروید جمعا 15هزار و 200 کیلومتر را طی خواهید کرد که بخشی از آن به دلیل پرواز مجدد به ایران و خروج از منطقه ای در نزدیکی استان گلستان است و در واقع بیش از 2000 کیلومتر اضافه پرواز دارید. اگر همین پرواز را از طریق دبی-نیویورک و سانفرانسیسکو انجام دهید مسافت 16 هزار و 700 کیلومتر را طی می کنید زیرا از روی قطب نرفته و پرواز را در بدترین شکل ممکن انجام می دهید. به نظر می رسد که یک پرواز مستقیم بین تهران تا سانفرانسیسکو از طرق قطب شمال می تواند بین 12تا 13هزار کیلومتر باشد که از عهده هواپیمای SP هم به زحمت بر می آید و شاید به همین علت قرار بود در اوایل دهه 50 شمسی چنین پروازهایی دایر بشود که نشد. ظرفیت بویینگ 747-SP بسته به چیدمان صندلی بین 230تا 440 صندلی است.

در نهایت زمان پرواز با 777-200LR فرا رسید و با آنکه سعی کردم در صندلی ISLE یا راهرو بنشینم کارمند خط هوایی امارات گفت که فقط بلیط بین پنجره و راهرو موجود است و باید 16 ساعت را بین دو مسافر به سر برم که می توانست مشکل باشد. سوار هواپیما شده و به طرف صندلی 35J رفته و با تعجب متوجه شدم که این صندلی در جایی قرار دارد که هواپیما ازچیدمان صندلی 3-4-3 تیدیل به 2-4-2 می شود زیرا از آنجایی که 35J درست در محل باریک شدن عقب هواپیما واقع است جای پای آن حداقل 10 سانتیمتر بیشتر از بقیه کلاس اکونومی بود که این موضوع جای خوشحالی بسیاری داشت. در عقب و جلوی این هواپیما درهایی فقط مخصوص خدمه تعبیه شده که با پله به طبقه دوم یا در واقع سوم می رود( طبقه اول درواقع محل بار دوم محل مسافر و طبقه سوم استراحتگاه کارکنان است) قسمت عقب تا 12تخت برای مهمانداران و در قسمت جلو تا 4 تخت برای خلبانان وجود دارد و البته این قسمت پنجره ای به خارج ندارد. پرواز آغاز شد و هواپیما با سرعتی متجاوز از 900کیلومتر در ساعت به سمت 352درجه (شمال) به پرواز در آمد.




تقریبا 2 ساعت طول کشید که از تهران به دوبی بیاییم و حالا 2 ساعت دوباره طول کشید که از سمت شمال و حوالی استان گلستان از ایران خارج شویم در واقع این پرواز 18 ساعته که دو ساعت تا دوبی و 16 ساعت تا سانفرانسیسکو بود می توانست یک پرواز 14 ساعته باشد. این هواپیما دارای 212 صندلی اکونومی 45 صندلی بیزینس و 8 صندلی فرست کلاس بود که به گفته یکی از مهمانداران در این اوضاع اقتصادی مسافرینی که معمولا با فرست کلاس مسافرت می کرده اند به بیزینس کلاس روی آورده و مسافرین بیزینس با اکونومی سفر می کنند. در حالی که قیمت بلیط دو سره برای این مسافرت 1250 دلار بود به نظر می رسد که برای قیمت بیزینس 5000 دلار و برای فرست کلاس چند هزار دلار هم گرانتر بوده که پذیرش آن (مگر کسی کارخانه چاپ اسکناس داشته باشد! ) مشکل است. بیشترین رکورد پروازی من پروازهای 13.5 ساعته سانفرانسیسکو –تاپیپه بود که آن پروازها به اندازه کافی خسته کننده بود و حالا می خواستم ببینم که تحمل 16 ساعت پرواز چگونه است.



در خور توجه است که در پروازهای شرق به غرب و غرب به شرق اختلاف مدت پرواز وجود دارد مثلا پرواز از سانفرانسیسکو به تایپه 13.5 ساعت ولی از تایپه به سانفرانسیسکو 11.5 ساعت زمان می برد که این دو ساعت صرفه جویی به خاطر وجود باد پشت است. به زبان ساده اگر به طرف مخالف گردش زمین حرکت کنید زودتر به مقصد می رسید زیرا زمین هم با گردش مخالف جهت پرواز شما را در رسیدن سریعتر به مقصد یاری می کند. 30 سال پیش تصور پروازی 16 ساعته با هواپیکایی که ففقط دو موتور داشت غیر ممکن بود و اصولا هواپیمایی با کمتر از 3 موتور اجازه پرواز روی اقیانوس ها را نداشتند زیرا تصور از دست دادن یکی از دو موتور و پیدا کردن محلی برای فرود مشکل بود ولی بالاخره شرکت های هواپیمای سازی. قانون گذاران را قانع کردند که یک هواپیمای دو موتوره اگر خوب طراحی شده باشد می تواند از یک هواپیمای معمولی دو یا سه موتوره از نظر قابلیت اطمینان بهتر باشد. شایان توجه است که در دهه 70 میلادی قانونی وجود داشت که هواپیماهای دو موتوره هیچگاه نباید از فاصله یک ساعتی از یک فرودگاه دورتر می ماندند و به همین علت نمی توانستند روی اقیانوس پرواز نمایند. هواپیمای 200-777 ال.آر در یک آزمایش توانست با خاموش کردن یک موتور به مدت سه ساعت به پرواز خود ادامه دهد پس به این ترتیب مسیر پروازی این هواپیما همیشه طوری طراحی شود که هواپیما بیش از سه ساعت با یک محل ورود احتمالی فاصله نداشته باشد. داشتن یک تلویزیون با صفحه بزرگ برای هر صندلی که هم زمان به ده ها فیلم سینمایی دسترسی دارد قطعا پرواز را دلپذیرتر می کند و صندلی راحت 35j من نیز کمک کرد که پرواز 16 ساعته را احساس نکنم.

در قسمتی از پرواز داشتم مهمانداران را هنگام آماده سازی غذا نظاره می کردم که یکی از آنها ظرف غذا از دستش افتاد و مرغ به کف هواپیما افتاد وی که یک مهماندار مرد هندی بود خیلی راحت مرغ را به داخل ظرف برگرداند و آن را در آون گذاشت و بعد به شوخی به من گفت که این را مخصوص شما گذاشتیم. من هم به شوخی جدی گفتم که این بار را عئضی گرفتی چون من خبرنگار یک مجله هواپیمایی هستم و دارم مقاله ای راجع به این هواپیما می نویسم و حتما راجع به این مساله نیز خواهم نوشت. بویینگ 777 تا به حال کسی را نکشته و تنها حادثه عمده آن یک هواپیمای بریتیش ارویز که از پکن عازم لندن بود در چند صد متری فرودگاه هیث رو لندن ناگهان موتورهایش خاموش شد و سقوط کرد که 18 نفر را مجروح ساخت. علت این اشکال یخ زدگی یکی از لوله های سوخت هواپیما بود که قرار است تا یک سال دیگر این اشکال بر طرف بشود و من فقط امیدوار بودم که که حرارت 46- درجه خارج هواپیما باعث تکرار این ماجرا نشود. کلا پرواز با یک هواپیما مضراتی دارد اول کم شدن آب بدن که با خوردن یک لیوان آب در ساعت می تواند جبران شود. دوم اینکه هر پرواز طولانی معادل گرفتن یک عکس با اشعه ایکس اسن که در دراز مدت می تواند تبعاتی داشته باشد. سوم ایجاد لخته در رگ های پا در پرواز طولانی و عدم تحرک که در یک پرواز 16 ساعته می تواند قابل توجه تر باشد. از این نظر انجام دو یا سه پرواز با زمان های کوتاه تر می تواند بیشتر به سلامتی کمک نماید راه حل دیگر ورزش مکرر پا در زمان پرواز است. چهارم هر چه بیشتر در این محیط بسته باشید شانس شما در گرفتن مریضی از مسافرین بیشتر می شود به خصوص این روزها که بیماری های خطرناک مسری شایع شده است. پرواز مراجعت از سانفرانسیسکو به دبی 14.5 ساعت طول کشید و این بار لطف شرکت هواپیمایی شامل حال من گردید و یک صندلی در قسمت بیزینس به من داده شد. تخت شدن کامی صندلی کار تحمل این سفر طولانی را بهتر کرد و این بار هواپیما از آسمان آذربایجان وارد ایران شد و از این دالان هوایی برای رسیدن به دبی استفاده نمود. با تمام آنچه که گفته شد هنوز در مورد اینکه آیا از این پس با چنین پروازهای طولانی این مسیر را طی کنم یا خیر تصمیمی نگرفتم و با باید بیشتر در مورد آن فکر کنم.


آرمان
سه شنبه 7 دی 1389 09:29 ق.ظ
با سپاس از شما.مطالب ات همیشه خواندنی است. باز هم مرسی
بهروز
دوشنبه 16 آذر 1388 10:08 ق.ظ
بسیار عالی بود
بسی ذت بردیم
خدا قسمت ما هم بكند
حالا سانفرانسیسكو چه خبره بوده؟
ما را هم ببر با خودت
a
شنبه 18 مهر 1388 03:32 ق.ظ
بسیار جامع و زیبا. البته مشکلی که برای هواپیمای 777 بریتیش ایرویز و خاموش شدن موتورهاش رخ داده بود تنها مربوط به موتورهای شرکت رولز رویز انگلستان بوده.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.